Spelvorm Kiwanis West Brabant Golf Open

Het zeer populaire TEXAS SCRAMBLE is een wedstrijd die gespeeld wordt door teams bestaande uit 3 of 4 spelers.

Alle deelnemers dienen een actieve handicapregistratie te hebben bij de NGF. Indien men geen actieve handicapregistratie heeft neemt U contact op met de wedstrijdleiding.

Uitleg Spelvorm:

Alle 4 (3) spelers slaan af op de afslagplaats(en) en vervolgens kiezen de teamleden de bal met de beste ligging. De overige 3 (2) ballen worden opgenomen en geplaatst binnen één clublengte van deze bal, maar niet dichter bij de hole. Alle spelers slaan om beurten hun 2e bal vanaf deze positie. Vervolgens wordt wederom gekozen welke bal de beste positie heeft en eenieder plaatst zijn of haar bal binnen één clublengte. Wordt een bal in een hazard of in de rough gekozen, dan moeten de overige ballen ook van daaruit gespeeld worden. Markering kan geschieden met een tee. Op de greens moeten de ballen gespeeld worden binnen 10cm van de gekozen bal, maar niet dichter bij de hole. Deze plaats dient gemarkeerd te worden met een marker. Na iedere hole wordt de score genoteerd. Nadat de 18 holes zijn gespeeld, worden de scores opgeteld.

Het team met de laagste netto score is winnaar. Bij een gelijk aantal punten wordt het resultaat bepaalt door de scores op de 2e negen, vervolgens de scores op de laatste 6 holes, vervolgens de scores bij de laatste 3 holes. Indien alsnog de scores gelijk zijn, is het team met de laagste playing handicap winnaar.

BELANGRIJK: Van elke speler moet minimaal viermaal de bal gekozen worden als beste ligging. Dit moet ook als zodanig op de scorecard aangegeven worden.

HANDICAP verrekening: De WHS handicap van iedere speler wordt vertaald naar een playing handicap. De playing handicaps van alle teamleden worden bij elkaar opgeteld en 1/8 daarvan (afgerond naar beneden) krijgt het team mee als extra slagen.

Als voorbeeld: speler 1 heeft een playing hcp van 18 slagen, speler 2 heeft 30, speler 3 heeft 24 en speler 4 heeft 26. De totale playing hcp van het team is 18+30+24+26=98. De playing hcp van het team wordt dan 98*1/8=12,25 en wordt naar beneden afgerond 12. In totaal krijgt het team dus 12 extra slagen mee die verdeeld worden over de 12 moeilijkste holes, aangegeven op de scorecard met de stroke index 1 t/m 12. Bij een team van 3 spelers worden de playing handicaps gedeeld door 6.

De maximale playing handicap van de deelnemende spelers is 36.

De captain is verantwoordelijk voor het goed invullen en tijdig inleveren bij de wedstrijdleider.